Johanna
Yoga World
Annons
Annons
återhämtningKinesisk medicinYoga som livsstil

Kliver in i hösten och metall-elementet.

September är här, temperaturen ute lite svalare och krispigheten i luften börjar treva sig fram, även om den inte är helt här ännu. Jag själv går in i hösten den här veckan. Ny termin på studion, start av utbildningar och på ett personligt plan en förberedelse för en ny fas i livet.

I kinesisk medicin som jag inspireras mycket av representerar hösten metall-elementet. Elementen är som ett energisystem, kopplat till organ, sinnen, egenskaper, känslor/upplevelser, meridianer, årstider, mat och ett levene som är lika föränderligt som naturen. Meridianerna och organen för metallelementet är lungorna och tjocktarmen och färdas genom våra armar.

Metallelementet reglerar qi (livsenergi) i kroppen, framför allt kopplat till andning och immunsystemet, cirkulerar och separerar vätskan i oss och hjälper oss filosofiskt att separera det som är bra och mindre bra knivskarpt från varandra. Det hjälper oss med klarhet, nya perspektiv, och gränssättning. Det är ett ypperligt tillfälle att rensa, organisera och strukturera. Att ta tid att reflektera, känna långt inne vad som är viktigt och inte och skapa rutin för att det också får möjlighet att hålla i sig. Det blir enklare att släppa taget om saker och ändå se det vackra i det, precis som i ett andetag. Precis som i utbytet mellan utsidan och insidan som är så beroende av varandra. Storleken på dina lungor. Utrymmet i dina andetag.

Balans i metallelementet hjälper oss också att bli mjukare, mer sociala och spontana – just för att det finns en stabil struktur att ständigt vila mot. I obalans blir vi ofta oorganiserade, låga på energi, får svårt att släppa taget om stort som smått. Elementet är också starkt kopplat till sorg.

Så vad kan vi göra för att hedra metall-elementet? Jag själv lägger fokus på följande;

  • Spenderar mycket tid utomhus. Promenera, sitta ute och läsa – det som passar. Ser till att få frisk luft varje dag.
  • Har fokus på andningsövningar och på yogapositioner som involverar bröstkorg och armar – både i yin och yang. Andning, meditation, restorative, yin och yoga nidra får allra mest plats, utan att rörelse glöms bort.
  • Städar rum för rum i lägenheten. Grundligt. Rensar garderoben, skåp och lämnar bort det som inte längre används eller behövs.
  • Städar rum för rum inuti. Skriva hjälper mig allra bäst med det. Jag skriver ner allt som snurrar i mitt huvud. Alla känslor jag känner. All frustration jag bär på. All oro jag bär på.
  • Läser en kort text eller dikt varje dag som påminner mig om sårbarheten – och glädjen i livet.

Kom ihåg att mycket av ovan är generellt och kanske inte passar alla. En del passar det som ett mjukt dinglande höstlov som skiftar färg och så småningom släpper taget för att vackert landa på marken och gå vidare.

10 september, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
Vardagstankar

I sårbarhet finns otroligt mycket kärlek.

Och igenkänning. Tack för ett fantastiskt stöd efter det förra inlägget om graviditet och ångest. Jag har läst och hört många igenkännande historier och känslor och det gör mig mindre ensam. Tack för det. Det gör oss alla mindre ensamma att släppa ut, även om det bara är en liten bit, av det som skaver. Det som oroar oss, det som man inte “ska” eller inte “får” känna. Det gör oss mindre ensamma och vi förstår varandra mer, även om vi inte håller med varandra eller delar exakt samma erfarenheter. Varje upplevelse är unik och får så vara.

Tack också för möjligheten att få välja själv om, eller hur, eller vad jag svarar. Det betyder mycket. Ofta räcker det med en utsträckt hand eller ett öra utan att det behöver förväntas något mer. Det är något att påminnas om, vad det än gäller.

Kärlek och tack. Det var förlösande för något inom mig.

9 september, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

Yoga som livsstil

Att något så önskvärt kunde föra med sig så mycket ångest.

Att bli gravid visade sig inte vara en självklarhet och det är något väldigt efterlängtat för oss. Många kämpar mycket längre än vi med besvikelsen månad för månad. Det där som verkade så lätt var faktiskt inte lätt. Men saker är ju sällan som de verkar.

När det väl gick vägen var det så himla häftigt samtidigt som oron för att något ska hända var stor. Att inte tycka om att vara gravid har jag inte hört många säga. Inte förrän efter jag sagt det själv i samtal där ögon möts. När man kämpat länge, när andra kämpar länge, är det knappt att man får, eller vill, säga att det inte är särskilt kul att vara gravid. Det är min högst personliga åsikt, viktigt att komma ihåg, det är inte så för alla.

Det var svårt under sommaren att le och säga tack varje gång någon blev överlycklig och grattade för att jag är gravid. Jag är givetvis djupt tacksam för att jag är det och jag vill inte tänka mig något annat framöver. Att jag skulle må illa, kräks och må allmänt fysiskt dåligt var jag ganska beredd på men ångesten, den var jag inte beredd på. De sömnlösa nätterna, tankarna som aldrig slutade. Hur kan något så önskvärd frambringa så mycket ångest? Kanske beror det på hormoner, kanske beror det på att jag är egenföretagare, kanske beror det på rädslan i livsförändringen att inget någonsin blir detsamma. Kanske beror det på allt. Kanske beror det på annat. Eftersom jag mådde så fysiskt dåligt hade jag också svårt att använda mina “vanliga” verktyg inom yogan. Att inte kunna stänga ögonen under flera månader var en ny upplevelse.

Fem månader och mer tid har vandrat förbi och det har också blivit så mycket bättre. På alla sätt. På ett vis är jag tacksam för den där massiva ångesten för den har klarlagt en hel del för mig och hur jag önskar leva och ha det framöver. Det är allt en del av processen. Den lär ju också fortsätta på andra vis. Just nu är jag glad att jag tycker att saker är kul, att jag kan och orkar både få och ge inspiration och att jag ser saker i ett annat ljus. Jag ser fram emot en ny fas i livet som uppenbart är ny och inte ens går att föreställa sig hur mycket jag än försöker.

En dag i taget och allt blir lugnare. Snacka om yoga.

6 september, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
InspirationUtbildning

Nya perspektiv på kinesisk medicin och dynamisk yoga med Tiffany Cruikshank.

Förra veckan rundade jag av med fyra dagars yinyogautbildning för ett fantastiskt gäng på studion. Denna vecka startade jag med fyra dagar i London där jag och min kompanjon Milla Floryd går en utbildning i kinesisk medicin inom Tiffany Cruikshanks yogaskola Yoga Medicine. Hela min 500-timmars utbildning har haft inslag och inrikting mot kinesisk medicin och jag jobbar framför allt med det i yin. Mina klasser bygger jag efter meridianer och element.

Just denna utbildning har dock fokus på element och meridianer i flöde samt hur man kan integrera den kinesiska filosofin med personlig yoga. Alltså mer på en individnivå och hur de kan ge näring till varandra i praktiseringen, vardagen och livet. Så förvirrande. Så spännande. Det är ett annat och nytt perspektiv som jag inte varit inne på tidigare. Givetvis är kinesisk medicin lika stort som universum och ett lärande som pågår längre än livet på jorden men det är vansinnigt spännande att bara få glimtar av det att arbeta vidare med. Framförallt ska det bli kul att börja titta mer på de 8 principerna, 5 element theory och yin/yang theory och hur de relaterar till varandra och hur de relaterar till en yogapraktik.

Jag gör en introduktion till kinesisk medicin i relation till yinyoga på grundutbildningen och har fått med mig en hel del som jag kommer använda mig av även i fördjupningen av yinyoga som jag håller 2-4 okt.

Just de här dagarna känns det spännande att kanske inrikta ett par pt-kunder framöver mot detta, vi får se. Jag har dragit mig mer och mer från mer utmanande vinyasaflöden till mer slow flow, lagt till ännu mer yin än tidigare, gett Reiki och beröring en större plats och lagt till mer återhämtande inslag i min egen praktik. I slutet av oktober kommer Yoga Nidra också in i den samlingen. Det blir spännande att se var den här vägen leder.

Lisa Hamre, som du hittar i hennes studio My Yoga Room i Limhamn/Malmö, är assistent på utbildningar inom Yoga Medicine.
4 september, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

Höstens event – PRANA och YOGAFABRIKEN

Att få bli inbjuden till event och att få anordna event är väldigt roligt. Det blir andra, spännande möten med nya och bekanta ansikten. Ofta blir det ett tillfälle att få känna den där gemenskapen och samhörigheten i något större även om man inte ses så ofta. Jag gillar det.

Den här hösten är jag med på PRANA festivalen för tredje gången. Det är fantastiskt fint att få bli återinbjuden till den helgen som ständigt utvecklas. I år är den 28-29 september på Åby Arena och erbjuder, förutom yoga, träningspass av alla dess slag, föreläsningar, workshops och har en compassioninriktning – det är fint att vara snäll! Kort och gott det mesta som hör hälsa och välmående till. Till sista aug är det fortfarande early bird pris och med koden ALVIN får du 15% på priset.

Månaden efter, 26 okt, anordnar vi på studion ett event i Gamlestadens Fabriker tillsammans med våra grannar Easy Living och VÄRT. Det finns fantastiska och stora lokaler i området som vi bara måste göra mer med. Så, vi bestämde oss för att arrangera en yogadag med klasser, VÄRT som jobbar med matsvinn kommer både föreläsa och sälja veganmat gjord på svinn och Easy Living Möbler och inredning kommer inreda ett riktigt skönt häng. Det är definitivt en dag att se fram emot. Det blir även en dag av klädbyten – någon annan kan säkerligen ha nytta av det som du har hängandes, orört, i garderoben. Vi kallar givetvis dagen för YOGAFABRIKEN. Undervisande lärare är Caroline M Smith, jag själv håller klass tillsammans med Milla Floryd och Mariell Ehlin – och DJ Susanne spelar skivor till, det är en fin årlig tradition vi håller på lite olika ställen. Sam Aziz avrundar dagen.

Hoppas vi ses på någon av de här fina helgerna!

Bilden är från PRANA 2017 och är fotad av Anna Rosén.
29 augusti, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
1 2 21

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.