Johanna
Yoga World
Annons
Annons
OkategoriseradeVardagstankarYoga som livsstil

Det kallas tvivel, det där som (inte) stör.

Det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör. Du som kan din Winnerbäck vet. Men jag funderar på om det är så att det inte stör egentligen. Att det är så som det ska vara. Ibland tvivlar vi. På allt vi är. På allt vi gör. Det är en del av livet. Kanske är det därför det slår så hårt när det händer. Vi är rädda för att tvivla. Rädda för att vara lite låga. Då måste det vara något som är fel. Vi ska ju vara glada. Livet ska vara enkelt. Glatt. Jämt. Annars är det något som är fel. I obalans.

Är det verkligen så? Vi säger att man måste ha lite tråkigt ibland för att ha kul. Sakna något för att uppskatta något. Byta miljö för att se det vi har framför ögonen. Ja, det säger vi. Men när det händer blir vi ändå rädda. “Jag känner mig låg – vad är det som är fel?” Det kanske inte är något som är fel. Det är det som är balansen – ibland är det upp ibland är det ner. Så länge det inte är stup och höga höjder som pendlar konstant. Då kanske man ändå får ta sig en allvarlig funderare.

 

Foto: vegafoto.se

Jag tror inte att tvivel stör – då menar jag den som kommer då och då och stannar kortare stunder. Inte det konstanta, jag har varit där också, det är inte samma sak och det är inte ett bra tillstånd. Det stör. Men det korta. Det stör inte. Det berikar. Det är absolut jobbigt – om man gör det jobbigt. Det går också att förhålla sig till. Att benämna sina känslor och upplevelser. De blir mindre läskiga då.

Människan har lärt sig att allt ska vara bra hela tiden annars är det något som är fel. Det är väl en bra inställning för det gör en uppmärksam men rädslan den skapar är inte bra. Det obekväma skruvandet eller undvikande blicken när svaret blir “det är inte så bra”, eller “det är sådär faktiskt” på frågan “hur är det?” Den som vi “ska” svara bra på annars kan det bli svårt att bemöta varandra i det sociala spelet.

Att vara lite låg är inte farligt. Att vara låg jämt är det. Att tvivla en kort period är inte farligt, för mig berikar det när jag tar mig uppåt igen. (Vi är alla olika här, du är du och jag är jag) Förra veckan var jag ledsen, orolig, tvivlade på allt och jag tillät mig att ha en svacka. Den här veckan känns det bättre, jag har mer inspiration, jag har mer tro och jag upplever mer kreativitet.  Jag upplever att det är mer och mer ok att säga högt, både till sig själv och andra att allt inte är bra jämt. Det gör oss mer mänskliga. Det ger oss en bredare och färggladare palett. Det gör att tvivel inte nödvändigtvis behöver störa.

15 oktober, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
Grundningyin yoga

Yin yoga sekvens för höstens element.

Hösten är här med all sin prakt och allt sitt rusk. Luften är klar, krispig och kretsloppet av förändring talar  sitt tydliga språk. Visar hela sin färgpalett. Jag gillar hösten. Känns som att jag kan andas bättre. Se tydligare. Förankra. Yin yogan vilar på yogans indiska filosofi och den traditionella kinesiska medicinen. Höstens element i traditionell kinesisk medicin är Metall. Hösten är tiden att skörda det som såddes under vintern och våren. Det är tid för att skapa strategier och färdas framåt.

Meridianerna, energikanalerna, för metall är lungorna och tjocktarmen. Meridianerna går genom bröstkorgen och genom dina armar.  Lungorna är platsen för andetaget och kretsloppet av letting go/receving, tarmarna metaforiskt att släppa taget om det som har processats för att nu gå vidare. Emotionellt handlar hösten och elementet metall om förmågan att släppa taget. Lungorna representerar i kinesisk medicin sorg och att se det vackra i saker, även om det tynger, är också stärkande. Det är också något att bejaka och respektera.

I tidigare inlägg har jag delat mina tankar kring yin yoga och lite tips om vad som kan vara bra att tänka på. Läs gärna dem.

Här får du ett par fina positioner i metallelementets tema. Givetvis finns det också fler än dessa som du kan lägga till om du vill ha en längre sekvens.
Är du ny till yin yoga – börja med 2-4 min, är du mer van – landa i 5-15 min. Lyssna in till dagens förutsättningar.

Knuten med örnarm – låt båda sittbenen möta mattan. Använd filt under rumpan eller under knät om det förankrar dig nedåt. Lägg bolster, block eller filt mellan knäna för att skapa mer utrymme kring höfterna, den främre hoten kan också landa vid knät och övre knät peka uppåt. Hitta ett läge där du kan vara så bekväm som möjligt i det obekväma. Om du har höger ben överst tar du höger arm under vänster och tar tag i handled, tumme eller handflator mot varandra. Lyft bröstbenet lite lätt innan du rundar igenom ryggen i din framåtfällning. Var varsam med ryggen om du har problem. Stötta gärna huvudet. Armbågar kan stöttas mot knän eller bolster vid magen. Ta dig varsamt och långsamt ur positionen, luta dig lite bakåt och böj/sträck i dina ben. Gör först ena sidan och sedan följande mellanposition innan du tar nästa sida.

Anahatasana/Melting heart – börja på alla fyra och vandra händerna framåt. Låt höfterna vara kvar ovan dina knän. Smält hjärtat ner mot bolster eller block så att du kan vila ner, fortfarande andas och utan att det smärtar i bröstryggen eller dina axlar. Det kanske känns men det ska inte smärta. Stötta gärna huvudet på ett block eller filt om det inte landar i mattan. Smärtar det i axlar så prova att börja armarna eller att sära på dem lite bredare än axelbrett. Landa gärna bak i barnets position ett par andetag när du tar dig ur innan du gör knuten med örnarm på andra sidan. 

Bananen – börja liggandes på rygg. Låt höften stanna kvar i mattan medan du förflyttar dina ben åt ena sidan. Ta armarna ovanför huvudet och förflytta även dem åt samma håll som dina ben så att kroppen tar formen av en banan eller halvmåne med höften förankrad i mitten. Som att du skulle göra plats mellan dina revben när du ligger där. Utan att anstränga andetaget, ara låta det flöda mellan dina revben och skapa utrymme i bröstkorgen, för lungan. Gör först den ena sidan och sedan den andra, mellanlanda lite i mitten mellan sidorna.

Twist – börja liggandes på rygg, förflytta höften lätt åt ena sidan och knäna falla åt andra sidan. Lägg en kloss, filt eller bolster mellan knäna för att stabilisera och slappna av i höfterna. Armar kan vara längst med sidorna, ovanpå dig eller ovanför huvudet. Vila händerna/armarna på något om de händer i luften så att alla delar av dig har ett underlag.

Hoppas du får en skön stund och hör gärna av dig om du undrar över något!

 

Jag har fler yin yoga sekvenser på yogobe. Med koden ALVIN kan du som är ny prova 30 dagar kostnadsfritt. 

 

 

9 oktober, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

InspirationYoga som livsstil

Vad är yoga egentligen? – tankar efter en helg med Simon Krohn

Helgen som varit spenderade jag på Shala Hala i Boarp, precis utanför Båstad. Laila hade bjudit in Simon Krohn för en djupdykning i filosofi – tack för det!

Simon är med på min och Millas kommande yogalärarutbildning och efter den här helgen är jag så oerhört stolt att ha med honom. Det var jag innan med men nu landar det verkligen i mig vilken grej det är. Han är magi.

Att yogans filosofi har många olika aspekter har aldrig varit en fråga egentligen, snarare är det det enda vi vet. Det finns alltid olika perspektiv, olika uppfattningar, olika tankesnurror att fastna i och många föreställningar om att verkligheten ser ut på ett visst sätt.

Det som är lätt att fasta i, i alla fall för mig är, vad är egentligen yoga. Vem bestämmer vad som är yogiskt? Hur en yogi ska vara och uppföra sig. Tänka och tycka? Icke-dömandet blir lätt dömande och även försök till öppenhet kan misstolkas. Det är klurigt.

Allt är ju yoga. Att leva är att yoga. Det lidande vi alla bär på mer eller mindre, dukha, har med vår relation och förhållningssätt till verkligheten att göra. Lidandet är en del av livet men vi behöver inte alltid lida av det. Beroende på hur vi förhåller oss till oss själva och det runt omkring oss.

Yogan lär oss tekniker att “dra oss tillbaka”, att observera, att meditera, att få en överblick. Så att vi kan se den fulla bilden. Kan se, förhålla oss och agera på eller utifrån det som verkligen är där. Inte bara det som vi tror är där. En del tycker att yoga är flummigt. Jag tänker att dra sig tillbaka för att få perspektiv och överblick för att sedan kunna leva till fullo är så konkret som det kan bli. Att agerandet eller klarheten som kommer som en insikt/resultat inte alltid är enkel, fluffig eller härlig är en helt annat sak. Det står ingenting om härliga, fluffiga hjärtan och kramar i yogatexterna. Med det inte sagt att vi inte behöver det. Hjärtan och kramar alltså. För ju mer vi praktiserar att sålla bort intryck desto mer lever vi, desto mer delar vi och desto mer engagerade blir vi.

Ljuvligt eller hur. Tänk om livet hade varit enkelt. Nyanser berikar. Den enkla vägen är inte alltid den mest livfulla vägen. Att leva är att uppleva. Med allt vad det innebär att förhålla sig till.

4 oktober, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
EgenföretagareYoga som livsstilYogastudio

Kapitel 4 – Dags att släppa kontrollbehovet.

De första tre åren som egenföretagare har jag gjort allt själv, nästan i alla fall. Min syster har hjälpt mig med flyers, banners och annan marknadsföring och min mamma hjälpte mig med vissa delar av ekonomin. I övrigt skötte jag all administration själv, svara på mail, städade lokalen, fakturerade, skickade ut info, byggde hemsidan. Listan kan göras lång. Det som är skillnaden nu från då är att jag nu måste släppa kontrollen över allt…

Den här följetången om hur jag upplever att det är att driva studio utgår ifrån mig personligen och mina erfarenheter. Det betyder också att motgångar, medgångar och allt däremellan hanteras olika från person till person. Så som det är för mig är det inte nödvändigtvis för dig och tvärtom. Har du andra erfarenheter och tankar så dela gärna med dig av dem!

I våras kom jag till en punkt då jag fick bestämma mig för att satsa ännu mer eller att stanna. Det var väldigt nära att jag stannade. Tack och lov var det inte det alternativet jag landade i sedan. När man kommer till andra fasen i företaget att man inte kan hantera allt själv längre behöver man hjälp. Dit kom jag. Det är både häftigt och skönt samtidigt som det är oerhört läskigt. Det innebar att jag inte kunde ha koll på allt själv längre. Inte kontrollera varje detalj i varken företaget eller studion. Det är lätt att säga att det är ganska skönt att få avlastning (och det är det ju i det långa loppet) men när det väl blir så är det ganska svårt att lämna över till fullo och inte lägga sig i allt. Även när det finns fullt förtroende så är det ändå något som kliar i mig att inte gå in i allt. Kontrollbehov.

De som finns i min närhet som jag skrivit om tidigare är ovärderliga för mig men i ärlighetens namn är det galet svårt att inte kolla mailen jag nu lämnat över, att inte hela tiden ligga steget före utan låta de andra få ta sin plats och göra det vi kommit överens om. Att den som ska ha sitt ansvar faktiskt får ha det. Studion är ju min bebis. Den är svår att släppa taget om. Jag jobbar på det varje dag och jag säger till mig själv varje dag “gör plats för det du ska göra och låt andra göra det de ska göra, det är då det blir bäst”. Ett steg på den vandringen är att plocka bort studions info-mail från min egen mobil. Lois gör ett fantastiskt jobb där. Tack.

Det spelar ingen roll om det handlar om att släppa in något i sitt företag eller inte. Det handlar om människans behov att att försöka kontrollera och ha koll på allt. Jag är en sådan som tycker om att ha koll på allt. Men jag vet att det mesta bli bäst när man gör det tillsammans. Studion blomstrar när vi gör det tillsammans. Det handlar inte om mig. Det handlar om någon så mycket större än så. Jag upplever ofta att jag säger om många saker att jag lätt skulle klara mig utan vissa saker eller inte behöver göra vissa saker men när det väl kommer till kritan är det inte riktigt lika lätt. Det tror jag många kan känna igen sig i. Annars skulle vi väl inte ha så mycket saker eller göra så mycket saker hela tiden.

Att släppa taget eller släppa kontrollen är så mycket lättare sagt än gjort. I alla fall för mig. Jag är glad och faktiskt stolt för varje dag som går att jag kan känna tacksamhet att inte kontrollera, att tillåta mig få hjälp och att det är så vi lyfter varandra.

1 oktober, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Vardagstankar

Att ta tillvara på det man har.

När jag blir vilsen har jag en tendens att ta till mycket yttre drivkrafter för att jag tror att det är det som tar mig framåt. Jag vet att jag inte är ensam om det. Drivkraften att ständigt sträva lite mer är en hårfin linje av utveckling och avveckling. Det kan vara det som tar en framåt och det kan vara det som drar en bakåt.

Öppnar jag ögonen ordentligt så ser jag vad som verkligen finns där. Mitt framför näsan. Något så “enkelt” som att vi har en trädgård som har bjudit på frukter och bär hela sommaren och inpå hösten. Utan att jag behöver göra något så finns det serverat där för mig. Om jag öppnar ögonen. När jag också gör något med dem blir livet mycket smakrikare.

Jag har en hel del projekt jag skulle vilja göra, workshops jag skulle vilja hålla men jag säger nej. Jag säger nej till att hålla retreat på egen hand nästa år för jag vet att det kommer bli härligt men också för mycket jobb. Nästa år är allt fokus på utbildning. Det räcker. Gott och väl. Det räcker gott och väl för att det ska bli bra. Färre saker blir mer bra.

För att samla ihop mig själv vet jag att det finns en sak jag måste lägga mycket tid på i höst. Som jag vill lägga mycket tid på i höst. Meditation. Meditation tar fram kreativitet i mig. Det gör även träd. Mönster i stammar. Lövens former.

Jag har klickat in mig på Ulrica Norbergs meditationskurs på Yogobe som jag varmt rekommenderar. Det blir en fin påfyllning för mig. Jag gillar även Simon Krohns, Pål Dobrins och Viktor Fridhs meditationsvideos.

Jag ska ta mer vara på det jag har. Inuti. Människor jag har runt mig. Möjligheter jag har. Kunskapen jag har. Öppna ögonen. Det finns ju redan där. Bara jag tittar.

Foto: vegafoto.se

Med koden ALVIN får du som ny prova yogobe kostnadsfritt i 30 dagar. Fin start för meditation, kanske gillar du som jag Ulrica, Simon, Pål och Viktor?

18 september, 2018 | 4 KOMMENTARER!
1 2 11