Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Johanna
Yoga World
Grundningyin yoga

Yin yoga sekvens för höstens element.

Hösten är här med all sin prakt och allt sitt rusk. Luften är klar, krispig och kretsloppet av förändring talar  sitt tydliga språk. Visar hela sin färgpalett. Jag gillar hösten. Känns som att jag kan andas bättre. Se tydligare. Förankra. Yin yogan vilar på yogans indiska filosofi och den traditionella kinesiska medicinen. Höstens element i traditionell kinesisk medicin är Metall. Hösten är tiden att skörda det som såddes under vintern och våren. Det är tid för att skapa strategier och färdas framåt.

Meridianerna, energikanalerna, för metall är lungorna och tjocktarmen. Meridianerna går genom bröstkorgen och genom dina armar.  Lungorna är platsen för andetaget och kretsloppet av letting go/receving, tarmarna metaforiskt att släppa taget om det som har processats för att nu gå vidare. Emotionellt handlar hösten och elementet metall om förmågan att släppa taget. Lungorna representerar i kinesisk medicin sorg och att se det vackra i saker, även om det tynger, är också stärkande. Det är också något att bejaka och respektera.

I tidigare inlägg har jag delat mina tankar kring yin yoga och lite tips om vad som kan vara bra att tänka på. Läs gärna dem.

Här får du ett par fina positioner i metallelementets tema. Givetvis finns det också fler än dessa som du kan lägga till om du vill ha en längre sekvens.
Är du ny till yin yoga – börja med 2-4 min, är du mer van – landa i 5-15 min. Lyssna in till dagens förutsättningar.

Knuten med örnarm – låt båda sittbenen möta mattan. Använd filt under rumpan eller under knät om det förankrar dig nedåt. Lägg bolster, block eller filt mellan knäna för att skapa mer utrymme kring höfterna, den främre hoten kan också landa vid knät och övre knät peka uppåt. Hitta ett läge där du kan vara så bekväm som möjligt i det obekväma. Om du har höger ben överst tar du höger arm under vänster och tar tag i handled, tumme eller handflator mot varandra. Lyft bröstbenet lite lätt innan du rundar igenom ryggen i din framåtfällning. Var varsam med ryggen om du har problem. Stötta gärna huvudet. Armbågar kan stöttas mot knän eller bolster vid magen. Ta dig varsamt och långsamt ur positionen, luta dig lite bakåt och böj/sträck i dina ben. Gör först ena sidan och sedan följande mellanposition innan du tar nästa sida.

Anahatasana/Melting heart – börja på alla fyra och vandra händerna framåt. Låt höfterna vara kvar ovan dina knän. Smält hjärtat ner mot bolster eller block så att du kan vila ner, fortfarande andas och utan att det smärtar i bröstryggen eller dina axlar. Det kanske känns men det ska inte smärta. Stötta gärna huvudet på ett block eller filt om det inte landar i mattan. Smärtar det i axlar så prova att börja armarna eller att sära på dem lite bredare än axelbrett. Landa gärna bak i barnets position ett par andetag när du tar dig ur innan du gör knuten med örnarm på andra sidan. 

Bananen – börja liggandes på rygg. Låt höften stanna kvar i mattan medan du förflyttar dina ben åt ena sidan. Ta armarna ovanför huvudet och förflytta även dem åt samma håll som dina ben så att kroppen tar formen av en banan eller halvmåne med höften förankrad i mitten. Som att du skulle göra plats mellan dina revben när du ligger där. Utan att anstränga andetaget, ara låta det flöda mellan dina revben och skapa utrymme i bröstkorgen, för lungan. Gör först den ena sidan och sedan den andra, mellanlanda lite i mitten mellan sidorna.

Twist – börja liggandes på rygg, förflytta höften lätt åt ena sidan och knäna falla åt andra sidan. Lägg en kloss, filt eller bolster mellan knäna för att stabilisera och slappna av i höfterna. Armar kan vara längst med sidorna, ovanpå dig eller ovanför huvudet. Vila händerna/armarna på något om de händer i luften så att alla delar av dig har ett underlag.

Hoppas du får en skön stund och hör gärna av dig om du undrar över något!

 

Jag har fler yin yoga sekvenser på yogobe. Med koden ALVIN kan du som är ny prova 30 dagar kostnadsfritt. 

 

 

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar